Nytt drän...

Idag blev vi brutalt(?) väckta av röntgen. Vi sov riktigt gott båda två. När röntgen var gjord så fick vi en stund på oss att morna oss. Sen togs morgonens kontroller. Jag hade en misstanke om att den inte skulle bli bra när jag såg Leos mage... Magen var plötsligt 1 cm större. När vi sen vägde honom och såg att han hade gått upp ett halvt kilo på ett dygn så var jag väldigt säker på att det skulle bli dränsättning idag...

Nattsköterskan och jag hade pratat lite om andningen på kvällen, att den var lite tyngre. (Han andades mer med axlarna.) Jag sa redan igår morse att jag trodde det skulle bli drän, eftersom det hade kommit ca 180 ml på ett dygn i det dränet. De drar dränen när det är under 100 på ett dygn...

Vi stannade inne på rummet eftersom Leo var fastande. Avdelningsläkaren kom in en timme efter röntgen hade varit här och hon tittade lite på honom och när hon hörde om bukomfånget och vikten så sa hon att det skulle behövas ett nytt drän. Hon behövde inte vänta på röntgenresultatet, det syntes på honom.
Jag lade märke till att han var lite svullen över ögonen. Han såg lite "pluffsig" ut...

J skulle åka hem under dagen och bla hämta vår nya bil så han åkte innan Leo rullades iväg till op. Inte förrän 10,50 sövde de Leo uppe på op. Jag gick ner och väntade på rummet, som plötsligt kändes väldigt stort och tyst...

Sätta ett drän går fort så redan 11,30 var jag uppe hos honom på post-op. Han sov så gott och det tog väl en 30-45 minuter innan han vaknade till. Vi blev kvar på post-op i 2 timmar eftersom de inte kunde skicka någon från avdelningen för att hämta oss. De hade mycket att göra och det blev en liten miss i kommunikationen.
Leo var ganska trött och slumrade några minuter här och där. Personalen på post-op gillade inte att han gick ner runt 86-88 i syresättning så de ville ha fram en tratt med syrgas framför honom, förutom den syrgasen han redan hade i grimman. Jag sa att vi kunde prova men jag visste vad som skulle hända... och mycket riktigt, så fort han fick syn på tratten så sa han "NEJ! ATTA!" Jag behöver nog inte ge någon översättning och personalen insåg ganska snabbt att man inte försöker prova något som inte Leo går med på... =)

När vi kom ner på rummet så tog det en liten stund innan han fick klartecken att äta. De hade tagit en röntgen bild på honom när han kom till post-op för att se så att dränet satt rätt. När han väl fick klartecken så drack han en deciliter vatten nästan i ett svep. Sen fick han mat i knappen för att få något i sig, han hade inte ätit något på 12 timmar.

Eftermiddagen har gått rätt så fort, vi har mest suttit på rummet och tittat på Nicke Nyfiken eller läst bok. Under tiden Leo var på op och fick satt dränet så passade de på att byta förbandet över dränen också. Tyvärr så satte de bara ett litet förband som ganska snabbt läckte vätska som hamnade på Leos tröja, så sköterskan som hade Leo ikväll passade på att byta det och sätta ett bättre.

J kom inte förrän sent ikväll och hade hämtat min(!) bil. Han hade umgåtts med Max och haft det bra.

Jag var tvungen att gå ut och titta på bilen nu ikväll. Jag satt och funderade på om jag skulle gå ut och kolla på den ikväll eller inte, men insåg ganska snabbt att det var lönlöst att kämpa mot. Klart som f*n att jag ville se min bil!
Den är så fin! Jag älskar nybilsdoften. Jag måste ut och prova den imorgon... =)

Nu ikväll har Leo varit riktigt pigg! Det är skoj att se honom sån. De var något igår som inte var som det ska, och med tanke på mängden vätska som kommit ur dränet sen 11-tiden (270 ml!) så är det inte konstigt att han inte var sig själv igår! Tänk att ha all den vätskan i kroppen!

Nu ser vi fram emot en bra dag imorgon, förhoppningsvis utan problem.
Detta är 2 dagar sen.
Imorse, det syns verkligen att han har samlat på sig en massa vätska...

Kommentarer

OJ...vilken skillnad, så svullen =( Inte konstigt han varit ur gängorna då - nu hoppas vi att allt rullar på som det ska. Kramar
EmiliaJ75 sa…
Jag skrattade gott åt hans NEJ ATTA! Goa ungen får ju ha något att själv bestämma över=)

Populära inlägg i den här bloggen

Ronald McDonald.

Upp och ner men framåt...

Julafton!!