GOTT NYTT ÅR!

Sista dagen på året! 2010 är slut och nu ser vi fram emot 2011.

Detta året har varit både upp och ner, fast mest upp tycker jag. Det som mest har gått upp och ner är ju Leos ätande och knappen. Han mår förbaskat bra med tanke på hans hjärtfel. Han är pigg och nyfiken.

I år har han fått en ny sorts knapp, som gick ner i tunntarmen. Detta trodde läkarna att det skulle hjälpa mot de massiva kräkningarna. Till en början verkade det som att det funkade, men sen blev det nästan som vanligt igen. Inte förrän i oktober blev det av att han röntgades, och då såg de att slangen låg i matstrupen istället för i tunntarmen. De bytte knapp, till en likadan, och satte den rätt igen. En vecka senare när vi var i Lund låg den fel igen och då bad jag om en vanlig knapp som bara går in i magsäcken.

Efter det har det gått hyfsat. Sen i slutet på oktober för vi en sk mat/kräklista. Vi skriver upp hur mycket han äter och hur mycket han kräker. Vi skriver även upp alla ändringar vi gör med hastighet, mängd av maten. Det har varit väldigt nyttigt, jag önskar att vi hade gjort det från början!
Nu funkar det osannolikt bra med maten, på senaste 10 dagarna har vi haft 4! kräkfria dagar! Det har nog aldrig hänt innan. Kanke är vi på rätt väg. Dessutom äter han hyfsat bra i munnen och vi har börjat ersätta ett mål om dagen med gröt.

Det har inte precis hänt något livsomvälvande detta året. Max har vuxit ordentligt både på längden och psykiskt. Han är en underbar kille men med ett hetsigt humör. Han har precis fyllt 4 och är stor på alla sätt och vis.

Detta året har Leo fyllt 1 år. Tiden går så fort. Han har haft ett tufft första år, vi hoppas att 2011 blir lite lugnare. Dock ska han opereras en gång till, förhoppningsvis i februari. Därför är jag hemma, på tillfällig föräldrapenning, tom slutet av mars.

Leo börjar också visa tendens på ett hetsigt humör... Fast i hans fall förstår jag det mer eftersom han hatar att behöva sitta i sin stol den där timmen det tar för honom att äta. Det måste vara frustrerande. Han pratar lite, mamma, pappa, vovve, hej och ja. Ibland blir han nog sur för att vi inte förstår vad han vill säga.

Jag har också hunnit tatuera mig i år, nu pryds mina handleder av ungarnas namn. Har en liten idé om att sätta lite färg på dem också men jag får se.

Hade en tanke om att göra en något strukturerad sammanfattning om året som har gått men tiden räcker inte riktigt till. Kanske kommer det ett inlägg imorgon igen, beroende på hur jag mår. Inte för att jag dricker något starkt men det kommer att bli sent...

GOTT NYTT ÅR på er alla! Hoppas 2011 blir ett superbra år.

Kommentarer

Mathias sa…
Jag är väldigt imponerad av hur du hanterat situationen och en vardag som minst sagt kräver mer än det normala. Här är vi så roliga att vi kört hem kvällens gäster och tänkte gå och lägga oss innan tolvslaget. Gott nytt år på er, hela familjen!

Populära inlägg i den här bloggen

Ronald McDonald.

Upp och ner men framåt...

Julafton!!