Ett tag sen...

Nu är alla kalas avslutade för detta året. Max hade sitt barnkalas i lördags och det var högt till tak med 5 stycken 4-5-åringar. Det åts korv med bröd och till efterrätt blev det marängsviss som Max hade bestämt.
När kalaset var över så var både Max och jag rätt så trötta.

På söndag förmiddag kom äntligen mormor & morfar hit. Max har väntat länge på dem. Nu ska de stanna hos oss till den 28:e och den 22:e kommer även brorsan/morbror hit. Sen är hela familjen samlad.

Mamma och pappa var rätt så sega efter att ha varit uppe kl 6 på morgonen så det blev mest slapp i soffan. Jocke jobbade eg till 15, men ringde vid lunch och sa att det blev övertid. Det visade sig att han jobbade 6-19 den dagen...

Natten till måndagen så vaknade Leo vid 00,30 och var ledsen. Jag gick ut i soffan med honom och la mig. Vi slumrade lite från och till men det blev ingen riktig sömn. Vid 2 gick jag in och kunde lägga honom igen, och då somnade även jag.

På förmiddagen fick jag ett sms från W´s mamma som undrade om Max ville leka med W. Självklart ville han det! Eftersom jag hade satt lussebulle-deg så kom J hit med W. Då fick hon lite tid för sig själv.
W och Max lekte ordentligt till en början, sen blev det surare och surare mellan dem. Max var trött antagligen, för han surade rejält! De fick hjälpa till att baka ut lussebullarna men det avr roligt i ungefär 5 minuter, sen var det roliga slut. De hjälpte till att pricka i russinen i ungefär lika lång tid... Allt som allt blev det över 60 lussebullar, varav 20 stycken skulle med till dagis på tisdagen.

I går var det då pysselkväll på Max´s avdelning. De hade pysselkväll istället för julfest. Ett trevligt initiativ tycker jag. Jag hade med mig 2 påsar lussebullar till fikan och Max var en riktigt söt tomte! Som alltid så var det jag och farmor som fick pyssla, Max busade mest med W. Mot slutet så blev det mest gråt ifrån Max´s sida. Han var trött redan när vi gick från dagis så det var kanske inte så konstigt att det blev gnälligt. Han somnade gott efteråt.

Idag gick jag och lämnade Max på dagis som vanligt. Leo hade fått äta innan vi gick och när vi kom hem fick han ytterligare lite. Eftersom vi skulle till sjukgymnasten redan kl. 10,15 så fick jag försöka att "trycka" i så mycket jag kunde innan vi skulle iväg.

Hos sjukgymnasten så hoppade Leo igång direkt. Där var mycket roliga saker att titta och känna på. De rullade boll och han fick visa hur fint han klarade av gåstolen och lite andra övningar som han utförde utan större protester. Sjukgymnasten var nöjd med honom. Hon tyckte att han hade gått framåt både motoriskt och språkligt. Han är stadigare i kroppen och står bättre. Han snackade nästan konstant, inte så mycket ord, men massor med ljud.
Nu ska sjukgymnasten prata med deras specialpedagog och kurator om ett möte efter jul. Lite för att stämma av var vi står och vart vi ska ta vägen.

Resten av dagen har vi mest myst, ungarna och jag.
Imorgon är det sista dagen för Max på dagis. Sen är det uppehåll till den 11:e januari. Det är en speciell dagis-dag för honom, för i morgon ska mormor vara med på dagis fram till middagen.

Leo läser noggrant.

Leos sköna stil, moster och han har sovit en stund.

Max fick ett spel av mormor & morfar
som var mycket uppskattat!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ronald McDonald.

Upp och ner men framåt...

Julafton!!